Talrijker dan treinen en met eindeloos veel meer bewegingsvrijheid, trucks zijn het icoon geworden van goederentransport over land. Een dieplader te koop vind u met gemak en zelfs in deze tijd van crisis vanwege de pandemie vliegen de trucks over de toonbank. De internationale handel bloeit weder op en u ziet de trucks hard werken op de snelweg, waar zij hun lading van A naar B brengen. Ook ziet u ze rusten bij de naftpomp of op de parkingplaats. In aantallen die net zo indrukwekkend zijn, ziet u haar chauffeurs, die dag en nacht aan het roer staan van onze handelsvloot te land. Trucks zijn een magisch fenomeen, een landdier ongeëvenaard in haar kracht en efficiëntie. Hier vind u alles wat u behoort te weten over trucks in het kort. Maar hoe zijn trucks zo dominant geworden in de wereldhandel? En wat is eigenlijk het verschil tussen een dieplader en een semi dieplader?

De zonsopkomst van de truck

Het heeft zo'n dertig jaar geduurd sinds de uitvinding van de verbrandingsmotor voordat voertuigen die hiermee waren uitgerust enige competitie voorstelde voor de stoommachine, die toe nog de onbetwiste kampioen was in transport. Toen kwamen de vrachtauto en de auto omhoog uit het stof en moest de trein plaatsmaken voor een nieuwe speler. Voor trucks en autos is de geschiedenis heel vergelijkbaar. Het was aan het eind van de 19e eeuw dat de trucks voor het eerst op gelijke voet de strijd aangingen met de treinen. Er rijden nog steeds treinen voor transport maar wanneer u dit vergelijkt met de tientallen miljoenen trucks die nu het transport over land op zich hebben genomen is het al gauw duidelijk wie deze strijd heeft gewonnen. Wilt u daarom investeren in transport over land, zoek dan naar een dieplader of een semi dieplader te koop.

Diepladers en semi diepladers

Een dieplader is geen truck maar een aanhangsel. Voor grote ladingen wordt een dieplader of semi dieplader als oplegger bevestigd aan de truck zodat deze bijzonder grote ladingen kan dragen. Het diep in dieplader staat voor de diepte van de lading, die op haar laagste punt tussen de voor en achterwielen wordt geplaatst. Zo past een bijzonder hoge lading toch nog door bruggen en tunnels. Een dieplader heeft echter een serieus probleem wanneer er niet genoeg bodemvrijheid is op het wegdek. Het kost maar een paar onregelmatige hobbels of spoorwegovergangen om de vracht te beschadigen, omdat deze zo dichtbij de grond wordt vervoerd. Daarom zijn er semi diepladers. Deze lijken meer op de bekende trucks, zij dragen hun vracht hoger zodat ze stabiel blijven wanneer het wegdek niet egaal plat is.

Author

Geef een reactie